کد مطلب: 138647
گزارش فارس از رونمايي از سريال جديد داوود ميرباقري
ميرباقري: هنوز نظر واقعي مردم را درباره «مختارنامه» نمي دانم/دندون طلا کهنه نشده است
تاریخ انتشار : 1394/04/31
نمایش : 2447
کارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» گفت: براي توليد اين سريال 8 سال وقت گذاشتم اما هنوز نظر واقعي مردم را درباره مختارنامه نمي دانم.













به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، مراسم رونمايي از ميني سريال «دندون طلا» با حضور داوود ميرباقري، مهدي فخيم زاده، حامد بهداد، محمدرضا آذرنگ، مهران برومند و ستاره اسکندري برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين مراسم که کيوان کثيريان اجراي آن را برعهده داشت، ميرباقري در سخناني راجع به ساخت اين مجموعه که در شبکه نمايش خانگي توزيع خواهد شد، گفت: حدود 15 سال پيش ما نمايش «دندون طلا» را در 120 اجرا روي صحنه برديم و در شرايطي مجبور شديم اجراها را تمام کنيم که مشتاقان و تماشاگران بسياري هنوز دوست داشتند آن را ببينند. بعد از اين سال‌هايي که درگير مختارنامه و شاهگوش بودم، هميشه از طرف مردم با اين سوال مواجه بودم که سريال دندون طلا ديگر اجرا نمي شود؟ ما هم تصميم گرفتيم در فرصت پيش آمده، آن را به ثبت کنيم تا امکان ديدنش براي جماعت بيشتري فراهم شود.
وي ادامه داد: تمام هدفمان اين بود و اين کار هنوز براي خودم هنوز کهنه نشده است و جاذبه‌هاي زيادي دارد و اين بود که تصميم گرفتيم ضبطش کنيم. همين احساس را نسبت به نمايش «معرکه در معرکه» هم دارم و اگر توفيقي باشد، آن را هم ثبت ميکنيم.
کارگردان سريال تاريخي امام علي(ع) درباره حضور مهدي فخيم زاده در مجموعه دندون طلا نيز توضيح داد: وقتي کاري توليد مي شود، بر اساس ارتباطهايي که حاصل مي شود، ترکيب را مي چينند. بعد از سريال مختارنامه ارادت ويژه اي نسبت به آقاي فخيم زاده پيدا کردم و کار با ايشان برايم لذت بخش بود و دوست داشتم در هر شرايطي اگر نقشي مناسب باشد از ايشان استفاده کنم و طي اين چند ماه مثل پروژه مختارنامه هم از ايشان ياد گرفتم و هم لذت بردم.
به گزارش فارس، در ادامه مهران برومند نيز درباره تهيه کنندگي ميني سريال «دندون طلا» گفت: وقتي توليد سريال ماه تي تي به تعويق افتاد، افتخار تهيه دندون طلا را پيدا کرديم. همه همدل و همراه شدند تا گوشه هايي از اين کار را گرفته و به مرحله توليد برسانند. منبع الهام ما در اين اثر آقاي ميرباقري بود و دندون طلا با همدلي و اعتقاد و عشق ساخته شد.
وي ادامه داد: تا به حال حدود 9 قسمت از سريال تدوين شده و همچنان ادامه دارد و احتمالا يک قسمت هم پشت صحنه براي علاقه مندان منتشر خواهد شد. اولين قسمت سريال نيز از روز دوشنبه 12 مردادماه توزيع خواهد شد و هر 10 روز، يک قسمت جديد به بازار مي آيد. طبق اين تصميم گيري، قسمت آخر بعد از عاشورا روانه بازار خواهد شد.
در ادامه ميرباقري درباره ساخت مجموعه تلويزيوني سلمان فارسي گفت: آرزويم اين است که بتوانم اين سريال را با تلويزيون بسازم. سلمان يک پروژه اي است که براي خود من تبديل به يک باور شده است اما مشکلات مالي تلويزيون باعث شده که فعلا دوستان نتوانند پروژه سلمان را راه اندازي کنند.
وي همچنين راجع به حضورش در شبکه نمايش خانگي نيز عنوان داشت: در مسير توليد شاهگوش متوجه شدم که پتانسيل خوبي در اين حوزه وجود دارد که اگر واقعا از آن درست استفاده کنيم، مي تواند شبکه بسيار تاثيرگذاري باشد. من در دوره تجربه شاهگوش به همه دوستان توصيه کردم که اگر جدي برخورد کنيم و نگاهمان را عميق تر کنيم، مي تواند فرصت فوق العاده اي براي هنرمندان باشد که بدون واسطه با مردم در ارتباط باشند.
ميرباقري تاکيد کرد: ما در چارچوب وقوانيني کار مي کنيم که به آن اعتقاد داريم اما مشکلات شبکه نمايش خانگي بسيار کمتر است و جذابيت هاي بيشتري دارد. وقتي در سينما کاري را عرضه مي کنيم، بيشتر نگران نظر مخاطب هستيم. اما در تلويزيون اين ارتباط را ضعيف تر داريم. نتيجه هم از سوي افکار سنجي سازمان ارائه مي شود که نمي دانيم چقدر از آن واقعي است. اين موضوع براي هرکسي که در اين حوزه کار توليد مي کند، جذاب است. حوزه رقابتي خاص تري هم هست و اگر کاري با کيفيت مطلوب توليد کنيد، از سوي مخاطب حائز اهميت است و اگر اين را به يک فرهنگ تبديل کنيم که روي يک کار زحمت بيشتري شده، براي مردم هم قابل تشخيص است.
وي افزود: وقتي ما در اين جو قرار مي گيريم، تلنگري به خود مي زنيم که کارمان دقيق و با کيفيت بالا باشد و اين هم مساله اي است که براي من جاذبه بسياري داشت. من روي مختارنامه 8 سال وقت گذاشتم اما هنوز از اين کار جمع بندي ندارم. مي گويند موفق است اما نظر جامع و کامل مردم روي آن نيست. ما ميخواهيم نظر مردم به ما انرژي بدهد. من شخصا به همين دليل در شبکه نمايش خانگي حضور دارم تا بيشتر خودمان را محک بزنيم. تنوع سليقه در تلويزيون باعث شده که دلسرد بشويم. جماعت زيادي در تلويزيون اظهارنظر مي کنند ولي شرايط در 2 کار اخيرم در شبکه نمايش خانگي خيلي ايده آل تر است.
فخيم زاده نيز در اين رابطه عنوان داشت: سينما امروز شرايط خاصي را سپري مي کند، مشکل اين است که چه بايد ساخت و مشکل ديگر در سينما نمايش است. فيلم يکسال بعد از توليد امکان نمايش پيدا مي کند و تلويزيون هم چون يک دستگاه رسمي کشور است، تلقي مديري است که در آنجا حضور داردو در نتيجه کار کردن با تلويزيون رسمي کشور سخت است.چون خود او هم مورد سوال است و يک قانون کامل وجود ندارد که طبق آن عمل کنند.
وي تصريح کرد: تلويزيون حل مساله با يک مدير بهتر و با يک مدير ديگر بدتر مي شود. يک مدير دست به عصا و يک مدير ديگر جسورتر است. من تا به حال 7 الي 8 سريال ساخته ام و فکر مي کنم که اين مشکل حل نمي شود جز با تشکيل تلويزيون خصوصي که امکان آن نيست. تلويزيون ما بودجه زيادي براي کارمندان و توليد برنامه مي خواهد و اگر 5 شبکه خصوصي داشتيم، با يک دهم اين بودجه کار مي کردند.
کارگردان سريال ولايت عشق درباره شبکه نمايش خانگي در ايران نيز اظهارداشت: شبکه نمايش خانگي در ايران خيلي بد شروع شد. برخي سريالها نصفه ماند و برخي توليدها سطحي و آبکي بود. اما در اين ميان شاهگوش منظم توزيع شد. شبکه نمايش خانگي جاي خوبي است چون هم خصوصي است و هم بخش دولتي انگيزه اي براي وردو به اين بخش ندارد. اينجا مخاطب امکان انتخاب بيشتري دارد و جاي بهتري براي توليد آثار بهتر است.
ميرباقري نيز در ادامه رونمايي از مجموعه دندون طلا درباره احتمال ساخت سريال سلمان فارسي در شبکه نمايش خانگي تاکيد کرد: اميدوارم در ادامه به کارهاي بزرگ و توليدات بزرگ در شبکه نمايش خانگي فکر کنيم. سينما هنر گراني است و اگر قرار باشد سلمان را بسازم بايد تامين اعتبار کنيم که حجم گسترده اي را مي طلبد.
برومند نيز درپاسخ به پرسشي راجع به ساخت سري دوم شاهگوش تصريح کرد: تصميمي براي توليد سري دوم اين مجموعه وجود ندارد.
در بخش ديگري از اين مراسم داود ميرباقري در پاسخ به خبرنگار راديو و تلويزيون خبرگزاري فارس مبني براينکه نظر شما که با سانسور تصوير حضرت عباس (ع) در سريال «مختارنامه» مواجه شديد درباره چنين اتفاق‌هايي که براي آثار مذهبي نظير «رستاخيز» نيز افتاد چيست و چرا علي‌رغم صحبت‌ها و رايزني‌هاي قبلي مبني بر تصوير چهره ائمه هنگام نمايش و اکران اين آثار با مشکل مواجه مي‌شوند، گفت: اتفاقي که براي رستاخيز افتاد مايه تأسف است اگر ما به ارتباط مستقيم و نشان دادن صورت ائمه فکر مي‌کرديم قبلاً تصميم ديگري مي‌گرفتيم در سريال مختارنامه نيز مسئله ائمه در حاشيه وقايع بود و مشکلات خاصي در مسئله تصوير کردن ائمه نداشت اما در مسير توليد آقاي ضرغامي علاقه داشتند که بخش‌هايي در کربلا را در کار قرار دهيم و اول بايد بپذيريم که اين بخش‌ها چه اثر حمايتي مي‌توانند داشته باشند و ما فکر مي‌کرديم مشکلات کمتر باشد چون با نظر مدير ارشد سازمان همراه بود اما در ادامه ديديم که بخش‌هايي پخش شد و بخش‌هايي تعيين‌کننده‌اي نيز پخش نشد.
وي افزود: براي توليد چنين آثاري قبل از ساخت بايد رايزني کنند و اثر بلاتکليف نباشد، زير پايش محکم باشد و بعد به اين باور برسيم. من فکر مي‌کنم چهره ائمه را مي‌توان نشان داد بدون مخدوش کردن باورها ملزومات خود را مطالبه و بايد کار را طوري ديد که شکل مطلوبي داشته باشد. در مقطعي به من گفتند سريال حضرت خديجه را بسازم اما وقتي من تحقيق و پژوهش کردم ديدم که نمي‌شود و جو غالب را در اين مسير ديدم که در پخش به مشکل مي‌خوريم. اين همه زحمت و نيرو مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در نهايت در حوزه مبهمي با اين مشکلات مواجه شديم متأسفانه ما قانون متمرکزي نداريم که به ما بگويد خط قرمزها کدام  است تأثيرش هم خيلي مخرب است و با توجه به مشکل رستاخيز اين همه انرژي و وقت معلوم نيست به ثمر برسد يا نرسد و اين موضوع انگيز فيلم‌سازان را کم و کمتر مي‌کند. به نظرم بايد قبل از توليد بررسي کرد و با شرايطي به سراغ توليد رفت که بدانيد مي‌توان آن را ترويج و عرضه کرد.
کارگردان سريال تاريخي امام علي (ع) عنوان داشت: بيشترين تأثيري که مي‌توانيد براي خود و عوامل داشته باشيد اين است که نمي‌توانيد بهره کافي و لازم را ببريد و از اول بايد اين مشکلات را حل کرده و بعد اقدام به توليد کرد.
ميرباقري در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس مبني براينکه شما در سريال «سلمان فارسي» نيز قطعاً با بخش‌هايي از زندگي پيامبر مواجه خواهيد بود براي اين مقاطع و تصوير چهره ايشان چه تصميمي گرفته‌ايد، نيز توضيح داد: خوشبختانه سريال سلمان طوري طراحي شده که من خيلي با اين موضوع مواجه نيستم و با صرف‌نظر از نمايش چهره حضرت رسول قصه را جلو مي‌بريم. من در مجموعه امام علي هم ايشان را در قالب لانگ‌شات تصوير کردم و خودم به لحاظ اعتقاد و باور، باور دارم که امکان نمايش اين چهره‌ها وجود دارد و مخالفت و ابهاماتي که در اين حوزه وجود دارد حداقل تأثيرش اين است که اگر کسي هم بخواهد کار مذهبي بسازد دست و دلش بلرزد.
فخيم زاده نيز در اين باره گفت: در مورد توليد کارهاي تاريخي، روايت هاي مختلفي از آن واقعه وجود دارد که کدام را انتخاب کنيد و نظرات مختلف است. در زمان ساخت سريال ولايت عشق، برخي راجع به تصوير چهره ائمه اعتقاد داشتند اين موضوع حرمت ندارد و مي تواني چهره را تصويرکني اما من احتياط کردم و با شکل نور و صدا جلو رفتيم. اين حرف هم درست است و هم غلط چون نظر مراجع در اين باره متفاوت است. درباره رستاخيز هم همين اتفاق افتاده است، يکسري از مراجع يک نظر و عده اي ديگر نظر ديگري داشته اند و همين موضوع فيلم را دچار تضاد کرده است. اين موضوعات انگيزه را براي کار کم کرده و ايجاد رعب و وحشت در دل فيلمساز مي کند. 
در ادامه نيز ستاره اسکندري به عنوان بازيگر نقش نير در مجموعه دندون طلا گفت: خوشحالم که اين نقش را ايفا کردم. نير هر شب در صحنه ميمرده و فردا زنده ميشده است. وقتي با فاصله 15 ساله به اين تئاتر نگاه ميکنم، دوست دارم به عقب برگردم و تمام تلاشم را گذاشتم تا نير را باورپذير بازي کنم.
همجنين آذرنگ نيز در اين مراسم گفت: سالها با تئاتر زندگي کرده ام اما با آشنايي ام با آقاي ميرباقري سرنوشت ديگري برايم رقم خورد و در هيچ کار تصويري وحشت نداشتم جز دندون طلا. چون اين اثر قبلا روي صحنه رفته و اثر خود را گذاشته است. هنوز نمي دانم چه اتفاقي افتاده اما اميدوارم هرچه هست، خوب باشد.
حامد بهداد ديگر بازيگر مجموعه دندون طلا نيز عنوان داشت: در کل دندون طلا تجربه خوبي بود و البته در ريز به ريز و دقايق و لحظات هم خوب بود. اين سريال مرثيه‌ و سوگي درباره از بين رفتن نمايش روحوضي و نماد جريان موسيقي مطربي که پس از انقلاب با شماتت مواجه شد و الان که 35 سال مي گذرد، برخي موارد سرجاي خود برگشته اند زمان مناسبي براي ساخت اين سريال بود.
وي افزود: مطمئن بودم که اگر اين اثر با دوربين ترجمه شود، حتما تبديل و ترجمه خوبي خواهد بود و فشردگي کار نيز در اين اثر خسته مان نکرد. چون اين نقش، يکي از بهرتين نقش هايي بود که به من محول شده بود، لازم ميدانم اين اجرا را به يل ارجمند و خانواده ارجمند جانانه و دلي تقديم کنم.
به گزارش فارس، در ادامه برومند درباره بازگشت سرمايه در شبکه نمايش خانگي به سريال شاهگوش اشاره کرد و گفت: اگر طراحي و حمايت و فرهنگ سازي خوبي بشود، پتانسيل شبکه نمايش خانگي با سينما برابر است. طبق تحقيقي که انجام داديم، يک قسمت شاهگوش را حداقل 17 ميليون نفر ديده اند که مترادف با 2 ميليون و نيم نسخه واقعي بود. اگر همه از نسخه اورجينال استفاده کنند، اين عرصه به يک صنعت بزرگ تبديل خواهد شد.
وي همچنين از ارائه سريال دندون طلا در قالب هاي جديد خبر داد و گفت: شکل عرضه در شبکه نمايش خانگي عوض خواهد شد و ما با شکبه اينترنتي آپارات نيز براي نمايش و نه دانلود اين اثر مذاکره کرده ايم.
در پايان اين مراسم از آنونس جديد «دندون طلا» رونمايي شد.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg